Lärare lägger ofta upp diverse dokument på kurshemsidorna som det är tänkt att studenterna ska ta del av. Det kan handla om allt från kursplaner, litteraturlistor, kalkylark eller föreläsningar i form av Powerpoint-dokument. |
Att lägga upp dokument är i sig ett praktiskt sätt att förmedla information till studenterna och de olika filformaten har sina respektive fördelar. Som bekant ser ju ett Excel-dokument med sina kalkylfält inte ut som ett Powerpoint-dokument med sina ”textbilder”. I många fall bör man dock för tillgänglighetens skull göra om sina Office-dokument till pdf-filer. Jämför gärna de båda bilderna nedan. De visar båda ett fiktivt textblock på Moodle där du i första bilden kan se fem dokument med fem olika filformat... ...och i bilden nedan ser du samma dokument sparade som pdf. I följande pdf-dokument berättar jag lite mer utförligt kring varför det är bra att i högre utsträckning använda pdf-filer på dina kurser. Jag visar också hur lätt det är att skapa pdf-filer av dina Office-dokument. Pdf-dokumentet finns här. Hälsningar Dag Lanestedt |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar