torsdag 20 september 2012

Använd PDF för ökad tillgänglighet!

PDF
PDF

Lärare lägger ofta upp diverse dokument på kurshemsidorna som det är tänkt att studenterna ska ta del av.

Det kan handla om allt från kursplaner, litteraturlistor, kalkylark eller föreläsningar i form av Powerpoint-dokument.

Att lägga upp dokument är i sig ett praktiskt sätt att förmedla information till studenterna och de olika filformaten har sina respektive fördelar. Som bekant ser ju ett Excel-dokument med sina kalkylfält inte ut som ett Powerpoint-dokument med sina ”textbilder”.

I många fall bör man dock för tillgänglighetens skull göra om sina Office-dokument till pdf-filer.

Jämför gärna de båda bilderna nedan. De visar båda ett fiktivt textblock på Moodle där du i första bilden kan se fem dokument med fem olika filformat...

...och i bilden nedan ser du samma dokument sparade som pdf.



Gissa vilket upplägg studenterna skulle föredra efter att ha behövt öppna fyra olika program (Adobe Reader, Powerpoint, Excel och Word).

I följande pdf-dokument berättar jag lite mer utförligt kring varför det är bra att i högre utsträckning använda pdf-filer på dina kurser. Jag visar också hur lätt det är att skapa pdf-filer av dina Office-dokument. Pdf-dokumentet finns här.

Hälsningar Dag Lanestedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar